1948-ban született Budapesten, a Kos jegyében, festő dinasztiában. Apja, nagyapja, nagybátyja valamennyien festők voltak. Tizenhét évesen már ő is "szállított" az ARTEX-nek. Tanárai Vén Emil (Munkácsy-díjas, az Akadémia tanára), Altorjai István, a fiatalon elhunyt pécsi, Barcsai tanítvány. Vén Emil impresszionista látásmódja, erős színvilága egyezett a fiatal, ambiciózus festőnövendék elképzeléseivel, ezért választotta tanárává. Altorjai István dinamikus, expresszív festészete nagyszerűen keveredett Bánkuti világában Vén Emil líraiságával.
Képeit eleinte egy évtizeden át forgalmazta az ARTEX, így már abban az időben többszáz képe került külföldre: Kanadába, az USA-ba, NSZK-ba, Franciaországba és Svájcba. Az évek multával sokasodtak a kiállításai: Pécs, Szigetvár, Budapest, Graz, Kecskemét, Harkány, München és tizennégy éven át a horvát tengerparton, Rabon láthatták alkotásait. Ezek azonban nem üres látványosságok, kivagyi, magamutogató kiállítások voltak, dehogy. Igazi találkozás a közönséggel, rajongókkal, akik hazavitték minden kiállítása csaknem valamennyi képét. Kevés ország van, ahol nem találhatunk nagyméretű Bánkuti festményt. Japán turista, ausztrál üzletember, chilei magyar nagykereskedő, orosz miniszterhelyettes, IFOR tábornok éppen úgy lakik a képeivel, mint ezernyi magyar, vagy ugyanennyi német, osztrák, svéd stb.

Hogy mi a titka? Milyen a stílusa?
Nos, alapvetően realista festő, a valóságból, a természetből építkezik, de nem másolja, fotózza a látványt. Számottevően átalakítja, átszínezi a valóságot, költői színvilágával erős érzelmeket kíván kifejezni - és erre ösztönösen képes is.
Friss, expresszív ecsetkezelés, magabiztos spaklitechnika jellemzi a képeit. Erős kolorista, színélményt kíván nyújtani. Festészete inkább férfias, ha egyáltalán szabad így megkülönböztetni. Némely képe látomásszerű, mintha a napba néztünk volna és utána a tájra. Speciális színtévesztése miatt másnak látja a színeket és a fényeket - ezt belső látása számottevően felerősíti, áthangolja, költőivé teszi. Nem ragaszkodik görcsösen a valósághoz, a látvány csak indító jel saját belső színvilága kivetítéséhez. Színei harmonikusak, magával ragadóak és a napfény, vagy a napszak fényével változnak. Ez a Bánkuti effektus... Tessék megfigyelni képein!
Elragadóan nagyvonalúak és mozgalmasak az égbolt ábrázolásai. Könnyed magabiztossággal oldja meg a festők egyik nagy problémáját, a fák megjelenítését. Sok képén szerepel a kéttörzsű, látszólag egy koronájú fa. Szinte kétféle aláírása van: a Bánkuti néven kívül képei felén megjelenik mintegy szignóként három madár.
Erősen érzelmi lény, érzelmekkel telített a festészete is. Képei őszinték: emocionális nyugtalanság tart egyensúlyt a színek harmóniájával, néhol harsányságával. Felfedezhetők képein tudatos diszharmóniák, sőt képi arroganciák is, melyek azonban az érzelmi skála szélesítését szolgálják. Teljesen azonosul a képeivel - vagy a képek az alkotójukkal.
Nyugtalan korunk "sámánjai" is meglátták képeit: pszichésen pozitív kisugárzást észlelnek - amit alkotójuk mindig is tudott, igaz, másképpen fogalmazva. Többen mesélték, hogy a napi rohanást öt-tíz perces Bánkuti kép előtti pihenéssel vezetik le. (Spontán relaxáció?) Ünnepi látvány a falon egy nagyméretű Bánkuti festmény.
Képei beleszólnak családok életébe, részesei lesznek a mindennapjaiknak. Sok család rendezte át otthonát miatta. Egy szálloda belső arculatát teljes egészében képeire alapozta.
Pécsett él immár 3 évtizede. Férje mérnöktanár, akinek több könyve jelent meg - ő egyúttal a menedzsere is. Lánya, Katinka színművész, Budapesten él. Fia, Cseke Zoltán Péter szintén festőművésszé "cseperedett" - immár ezer képpel a háta mögött.
Saját galériái Harkányban, a fürdő területén és Pécsett a Rákóczi úton, az Árkád bejáratával szemközti oldalon találhatók. Jelen van továbbá Budapesten a Campónában és a Maxcityben.
"Vigyázni a Bánkuti képekkel! Szaporodnak!" - mondta egyik tisztelője hóna alatt egy Bánkutival.
 |
Életéről, munkásságáról, 50.születésnapján könyv jelent meg, méltatva több évtizedes munkáját! |